Transporul în comun, de la vagoanele TATRA la Imperio
Aradul a fost întotdeauna favorizat de poziționarea lui geografică, aproape de granița cu Occidentul și nu există nicio îndoială că o dezvoltarea noastră ca oraș și județ s-a făcut și datorită impactului din Vest. Mai mult, ultimii ani, în care s-au investit sute și sute de milioane de euro în județ prin fonduri europene ar fi trebuit să ne arate în mod cert că Aradul are nevoie și trebuie să fie aproape de Europa. Nu mă refer aici la o apropiere geografică, pe care o avem de la sine, ci la una a direcției de dezvoltare.
Dar, pentru că, orice afirmație are nevoie de susținere concretă, voi veni cu câteva exemple pe care le avem în Arad, exemple de investiții concrete făcute cu finanțări europene și pe care în alte condiții geopolitice probabil că nu le-am fi putut bifa. Și nu vorbim de proiectele aflate în diferite stadii de depunere, că ați putea spune că sunt doar promsiuni, vorbim de proiectele care sunt deja finalizate și funcționale.
Și am să încep cu unul dintre sectoarele care poate e resimțit de cei mai mulți arădeni:
TRANSPORTUL ÎN COMUN!
Ar fi o exagerare să spun că ne-am obișnuit atât de mult cu noile tramvaie și condițiile de transport în comun încât am uitat de vremurile în care pe șine rulau vagoane vechi de zeci și zeci de ani, în care ba te ploua, ba te ningea iar vara erau aproape imposibil de folosit? Am crescut cu acele tramvaie și, din fericire, generațiile viitoare nu vor mai trebui să le cunoască.
Astăzi avem Imperio, printr-un contract semnat în luna mai 2019 de către fostul primar al Aradului și actual europarlamentar Gheroghe Falcă și finanțat din fonduri europene, proiect finalizat în actuala administrație liberală. Astăzi tramvaiele sunt silențioase și oferă confort. Dar pentru asta s-au accesat fonduri europene, s-au făcut proiecte și a existat o viziune de schimbare, treptată că altfel nu se poate, a parcului de tramvaie.
41 de milioane de euro au mers pentru sistemul public de transport în comun! 23,5 milioane de euro au fost investite în refacerea liniei de tramvai de pe strada Pădurii, ceea ce a inclus și achiziționarea unui număr de 11 tramvaie noi și a unui sistem de e-ticketing și alte 17,5 milioane de euro au fost investite pentru alte 10 tramvaie noi. Dacă e să amintesc și una dintre cele mai mare lucrări aflate în execuție, podul peste Mureș de pe Andrei Șaguna care include și autobuze electrice și biciclete de închiriat, deja investițiile concrete în sistemul de transport în comun se apropie de 100 de milioane de euro.
Că ar mai fi multe investit în transportul în comun, asta e clar. Că există loc de îmbunătățire, că poate pe alocuri lucrările putea fi făcute mai bine și mai repede, e la fel de evident. Dar la fel de evident sunt investițiile făcute! Aradul are astăzi transport în comun modern, DATORITĂ investițiilor pe fonduri europene!
Foarte interesant si frumos articolul si blogul.